"Nous poemes, nou llibre, nou blog...
Després de 5 anys, cal renovar-se, canviar de pell, com fan les serps.
Espere que gaudiu amb les noves llunes que he anat inventant al llarg d'aquests anys, després de l'experiència de l'espill."

Francesc Arnau i Chinchilla

dimarts, 12 de juliol del 2016

La Música en el temps de Pinazo (concert)


Vicent Alonso, Voro García, Vanessa García i Joan Enric Lluna (Foto Ajuntament)
     “La Música en el temps de Pinazo”

Concert al Teatre "Capitolio"

     El passat dimecres, 6 de juliol, a les 20 hores, va tenir lloc al Teatre "Capitolio" de Godella, el concert "La Música en el temps d'Ignacio Pinazo", dins del Festival de Música de Cambra del nostre poble. Abans havia tingut lloc al saló d'actes de "Villa Teresita", una xerrada-col·loqui sobre el mateix tema, del que ja vaig fer una crònica en l'anterior entrada d'aquest blog:


      El concert va mamprendre, (després dels parlaments de l'alcaldessa de Godella, Eva Sanchis, del director de la Casa Museu Pinazo, el nostre company del Taller d'Història, José Ignacio Casar Pinazo, i del director del Festival, Joan Enric Lluna) amb la interpretació de "L'idili de Sigfried", de Richard Wagner. A continuació els músics de l'Ensemble del Festival, sota la direcció de Joan Enric Lluna, van interpretar l'obra "Des de l'ombra a la llum", del compositor de Sueca, Voro García. Un homenatge al pintor Ignacio Pinazo Camarlench, amb textos de Vicent Alonso, on va participar la soprano Vanessa García.

Interpretació de l'obra de Voro García en homenatge a Pinazo (Foto Ajuntament)
      Va estar una mena de cantata moderna, amb reminiscències orientals i molta percussió. Els textos restaven una mica incomprensibles al ser cantats per la soprano, llevant d'alguns fragments en recitatiu. Ací teniu la lletra del poema que Vicent Alonso va fer sobre el quadre de Pinazo, "L'eixida de missa a Godella" de l'any 1890, que es conserva a l'IVAM, que és la base principal de la composició musical:

            3

Ja sé que la bellesa és la llum que la mira,
com escriuries un matí d’estiu
en cerca de la perfecció més perfecta.
Aquests colors, tanmateix, són de tots,
com si les taques foren punts morts del temps, portes
que ens traslladen al passat i al futur
de la memòria.
                         Des de l’ombra a la llum,
no és fàcil el camí que els dies repeteixen.
I has sabut mostrar-lo quiet, com un exemple
del que compartim:
                                No hi ha pietat
ni silenci més que en el fons obscur,
on encara ressonen dictats i lletanies.

Saps? Ho tinc tot davant dels ulls. No em cal
esmenar ni una sola pinzellada.
                                                    Sóc
jo mateix, a qui la màgia d’una espàtula
ha fet nàixer abans de l’inici dels dies.
                                
***

      Després d'un breu descans, els instrumentistes de l'Ensemble del Festival, dirigits per Lluna van interpretar "Prelude á l'aprés-midi d'un faune" de Claude Debussy, per acabar el programa amb la magistral interpretació de "El Amor Brujo" de Manuel de Falla, en la versió de 1915.

      Va estar un gran homenatge al pintor en l'any del seu Centenari, amb l'estrena de la composició, que havia tingut lloc el dia d'abans a sala de "La Beneficiència" de la ciutat de València, i també amb la música contemporània al gran artista. Per una part música que s’escoltava i que despertava grans passions en el públic, com ara Wagner, i també música que comparteix valors estètics i filosòfics amb la pintura de Pinazo i els seus contemporanis, com la de Debussy i la de Falla.

Foto: Ajuntament de Godella

      Van intervindre al concert molts del residents de Festival, procedents de diverses orquestres de l'Estat espanyol, i també de la resta del continent europeu, sota la magistral direcció de "l'alma mater" del Festival, el nostre paisà Joan Enric Lluna.
  
***
11/VII/2.016 

© Francesc Arnau i Chinchilla

Foto: Ajuntament de Godella

***

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada